Sport – kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?Ostatnimi czasy bardzo modne stało się wykonywanie treningów, które prowadzą do maksymalnego wyczerpania po wysiłku fizycznym. Jak nasze ciała odbierają takie metody na poprawę wyglądu i samopoczucia? Idole i idolki mamią osoby atrakcyjne i nie dość atrakcyjne we własnych oczach, wrzucając na facebooka fotki swoich jędrnych, opalonych tyłków, pleców i bicepsów. Zastanówmy się nad efektem tego typu aktywności fizycznej i społecznościowej. Swoją drogą, mam wrażenie, że chwalenie się zdaje wychodzić na pierwszy plan. 😉 Sport – kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?

 

Miej oko na ludzi kreujących trendy.Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?

Większość ludzi zainteresowanych sportem zna ikony fitnessu i kulturystyki sceny polskiej i światowej. Można poddać analizie ich priorytety, zachowania, sposób pokazywania się i nastawienie do siebie samych i innych.

  • Popatrz na nich uczciwym okiem.
  • Czy nie przebija przez nich próżność i spore kompleksy na punkcie własnego wyglądu?
  • Czy prócz sprawności fizycznej nie modyfikują swojego wyglądu silikonowymi implantami, botoksem, powiększaniem, zmniejszaniem, wycinaniem, naciąganiem?
  • Czy nie próbują wzbudzać zazdrości swoim zachowaniem, ciągłym publikowaniem na fejsie/ instagramie zdjęć tego jak wyglądają, gdzie ćwiczą i w Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?
    jakich markowych ciuchach, co jedzą (albo raczej w jak drogiej restauracji), gdzie latają na wypoczynek itp itd.

Generalnie chodzi o to czy nie  dajesz się wkręcić w system klaskania ludziom, którzy łatają swoje kompleksy gromadzeniem rzeszy tak samo zakompleksionych fanów, chcących wyglądać i żyć jak oni. Czy nie żyjesz życiem tych ludzi, przeżywając ich dokonania jako swoje.? Czy tymczasem nie siedzisz wygodnie przed ekranem komputera z wielka puchą lodów w ręce…? Odróżnij szczere zachęty i działalność społeczną trenerów od plastikowego bicia piany i gromadzenia fanów. Odrzuć zabiegi nabijające kasę ludzi biznesu kreujących niewłaściwe normy wyglądu i stylu życia.

Ciekawy artykuł:

http://www.independent.co.uk/life-style/people-who-post-their-fitness-routine-to-facebook-have-psychological-problems-study-claims-a7187666.html?cmpid=facebook-post

 

Dlaczego niektórzy ludzie lubią ostry trening?

Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?Wydaje się przybywać miłośników hardcorowego wydania sportu i ćwiczeń. Niejednokrotnie przypomina to wykrzykiwanie trenera na salę zapełnioną ludźmi chcących wyglądać pięknie i wartościowo.

Coraz częściej ludzie odwiedzają siłownie po to żeby wyładować na sprzęcie swoją frustrację. Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?Ciśnienie narastające przez lata w pracy, której nie mogą zdzierżyć. Jednocześnie wykonują ją, bo kredyt, bo ciuchy, bo partner oczekuje, bo dzieci wołają o kasę, bo trzeba utrzymać standardy życia na poziomie pokazującym sąsiadom i znajomym, że nas stać itd. itd. Kłopoty z domu i związku w którym nie są szczęśliwi. Wszystko to gromadzi pokłady niewykrzyczanej i nie wyżytej energii, którą można łatwo wyładować w sporcie.

Innym motywem jest wyżywanie się z powodu traum z przeszłości (głównie dzieciństwa) i tych obecnych traum. Sporty wymagające ruchów uderzających mogą nawiązywać do ciosów zadawanych w odwecie za:

  • poniżanie i bicie przez rodzicówSport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?
  • nękanie przez kolegów w szkole
  • nękanie przez męża ‚damskiego boksera’
  • pretensje żony poniżającej wartość męża
  • zagrywki szefa wyżywającego się na podwładnych w pracy
  • doświadczenie wykorzystania seksualnego w dzieciństwie
  • doświadczenie gwałtu lub napaści
  • poczucie bezsilności w stresowej sytuacji
  • poczucie braku akceptacji przez otoczenie
  • uczucie niepokoju i braku bezpieczeństwa

Czy jest coś złego w wyładowaniu frustracji w ten sposób. Nie ma. Problem pojawia się wtedy, kiedy tego typu rozwiązanie wejdzie nam w krew i będzie tabletką na ból trudów życia. Nadmierna aktywność nie dość, że prowadzi Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?do wyczerpania, może stać się jedynym sposobem na radzenie sobie z frustracją, agresją i problemami. Może prowadzić do sięgania po coraz to bardziej destrukcyjne i wyczerpujące formy aktywności.
Wyjątkowo destrukcyjnym „sportem” jest boks i brutalne kopanie zawodnika zwanego „przeciwnikiem”. Jeśli twoje hobby polega na kultywowaniu takiej formy aktywności, przeanalizuj wypunktowane powyżej możliwości. Dlaczego potrzebujesz „przeciwnika” i dlaczego chcesz go okładać?

 

Sport jako… kara?

Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?Spójrz na twarze ludzi wykonujących ćwiczenia na granicy ich wytrzymałości. Wykrzywione miny pokazują, że ich ciała nie otrzymują nagrody. Tego typu ćwiczenia są rodzajem kary, aktem przemocy za nie dość dobre wyniki. Czy uprawianie sportów wymagających boksowania i kopania siebie nawzajem jest rodzajem rozwoju, nagrody? Czy drąca się trenerka przydaje przyjemności i zdrowia uczestnikom fitness? Czy poddając się takim „zabiegom” nie odgrywasz toksycznych emocji z przeszłości, stając się katem lub ofiarą?

Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?Żadne zwierzę nie robi czegoś takiego, żeby gonić przez 50km dla złoconej statuetki. Instynkt podpowiada im, że nie jest to prawdziwa wartość. Jednak człowiek potrafi przeprogramować cele i zmusić ciało do tak nienaturalnych wyczynów. Czy warto ryzykować życie dla tego typu „prestiżu”? Ucieczka przed niedźwiedziem ma uratować życie, ale maraton może nas pozbawiać zdrowia, a w niektórych wypadkach nawet życia.
W niektórych dziedzinach życia ciężko porównywać ludzi do zwierząt, jednak wiele możemy się od nich nauczyć. Dysponowanie energią i poświęcanie czasu na odpoczynek zdecydowanie jest taka dziedziną.

 

Adrenalinowo – kortyzolowy wycisk.

Schody zaczynają się gdy zamiast zażywania aktywności wpędzamy organizm w przymusowe przekraczanie jego Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?rozsądnych możliwości. Nadnercza zaczynają wyrzucać do krwiobiegu zdecydowanie więcej adrenaliny i kortyzolu. Taki proces pobudza tarczycę do zwiększenia produkcji trójjodotyroniny, która przyśpiesza metabolizm komórkowy mięśni i mózgu. Dochodzi do wzmożonego zużywania cennych minerałów, witamin i kolagenów.

Kortyzol jest hormonem zwiększającym siłę innych hormonów i działa przeciwzapalnie. Dlaczego przeciwzapalnie? Intensywny, częsty i długi wysiłek działa pro-zapalnie na mięśnie i stawy. Kortyzol jest wtedy bardziej potrzebny. Taki stan wprawia organizm w nadzwyczajny tryb i uzyskujemy wysokie wyniki.

W naturze taka forma wydajności jest wymagana głównie w walce o życie i ratowaniu innych osobników w sytuacji zagrożenia. W świecie sportu jest to pokazanie, że przedstawiciel jednego kraju jest lepszy od przedstawiciela innego kraju – przynosi chwałę ojczyźnie.

Po co te endorfiny?

Endorfiny są zachwalane i wysławiane w niebogłosy. I słusznie, bo Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?działają uśmierzająco na ból. Endorfiny są wielokrotnie silniejsze od samej morfiny! Mogą się wydzielać w czasie bólu, przytulania i innych uniesień. Działają narkotycznie. W przeszłości ludzie bogaci i artyści uzależniali się od morfiny.

Podczas wysiłku fizycznego dochodzi do sporego wyrzutu endorfin. Jednak pamiętaj, że intensywny wysiłek niesie ze sobą pewien stopień mikrouszkodzeń. Te uszkodzenia są bolesne, a endorfiny mają za zadanie uśmierzyć ból. Osiąganie stanu znieczulenia jest dla wielu osób kuszącą korzyścią po stresującym dniu. Ważny jest jednak stopień ciężkości wysiłku.

Kiedy ciało przechodzi w tryb adrenalinowy?

Bardzo łatwo rozpoznać kiedy nasz organizm wchodzi na obroty przeznaczone na wyjątkowe, kryzysowe sytuacje. Załóżmy, że bardzo lubisz biegać. Jeśli nie jesteś już w stanie oddychać nosem i czujesz potrzebę oddychania ustami jest to znak, że ten wysiłek nie jest już zwykłym bieganiem. Jest przymusem i dawaniem z siebie więcej niż w tej chwili potrzeba.Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?

Usta mamy do jedzenia i mówienia. Dlatego uprawiając aktywność fizyczną powinniśmy wdychać i wydychać powietrze głównie nosem. Jama nosowa jest rodzajem nawilżacza dla wciąganego powietrza i wymiennikiem ciepła dla powietrza wydychanego. Oddychanie ustami jest płytkie i szybkie – jest objawem silnego uaktywnienia układu współczulnego.

Intensywny  i długi bieg przeradza się w ucieczkę przed niebezpieczeństwem jakie ma miejsce przy ataku przestępcy, albo groźnego zwierza. Może myślisz sobie inaczej, ale ciało odbiera informacje na podstawie różnych bodźców. Nie tylko przez wzrok i słuch.

Długotrwałe bieganie jest odpowiednikiem potrzeby uciekania przed czymś. Nie koniecznie musimy być tego świadomi. Podświadomość steruje 90% naszych zachowań i potrzeb. Tylko uważność skłania nas do analizy swoich zachowań, potrzeb, popędów i preferencji.

Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?Posiadasz masę receptorów i czujników, które przekazują do autonomicznej części mózgu informacje o tym co się teraz dzieje. Wtedy ciało przestraja się i działa adekwatnie do potrzeb. Nie ważne czy są wyimaginowane czy realne. Mózg autonomiczny tego nie rozróżnia.

Jeśli zamierzasz uprawiać takie sporty kilka razy w tygodniu, zastanów się nad potencjalnymi konsekwencjami. Jako ciekawostkę, warto podać przykład picia kawy. Większość ludzi nieświadomie robi to dla podbicia adrenaliny w sytuacji kiedy organizm nie ma już sił. W obu sytuacjach prowadzi to do wyczerpywania energii życiowej.

W medycynie chińskiej jest to przedurodzeniowa energia Jing – energia wyczerpywalna. Chińczycy uważają, że wszelka nadaktywność fizyczna, powoduje skrócenie życia. Energia potrzebna nam w ciągu dnia powinna pochodzić z jedzenia i oddychania.

Bardziej ważne dla Ciebie będzie pomyślenie nad potrzebą wykonywania takich ćwiczeń. Ale o tym rozpiszę w dalszej części.

 

Sport sportowi nie równy.

Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?Oczywiście należy rozróżnić intensywny sport trwający krótki czas od długich maratonów. Z tych dwóch lepszy będzie ten pierwszy. Nie ma nic za darmo. Żeby wytworzyć siłę mięśni potrzebne są głównie węglowodany, które spalane w mitochondriach komórkowych w obecności tlenu dają  ATP potrzebne do wywołania skurczu mięśni.

Każdy człowiek gromadzi średnio 70g glikogenu w wątrobie i do 1kg w mięśniach. Jeśli nie dostarczasz na bieżąco tak dużo węglowodanów ile trzeba, twoje ciało sięgnie po zasoby tkanki tłuszczowej otulającej jelita, będącej izolacją chroniącą wnętrze ciała (organy) przed utratą cennego Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?ciepła (to też jest energia). Tracąc więcej ciepła, twój organizm będzie musiał je „dorobić” przez zwiększenie metabolizmu. Najczęściej takie osoby maja bardzo niski % tłuszczu w organizmie. Czują chłód nawet w lecie.
U osób, którym ciężko przypisać cechy posiadania jakiegoś „zapasu” tłuszczu, zachodzi jeszcze inny proces. Takimi osobami często są ludzie intensywnie trenujący katorżnicze ćwiczenia i dalekodystansowe maratony. Ciało maratończyka sięgnie po białka i kolageny będące budulcem mięśni i samego serca. Co to oznacza? Niektórzy z nich padają martwi zaraz po przekroczeniu linii mety. Ich organizmy są zmuszane do nienaturalnego uciekania  tak długo ile wymaga tego „idea maratonu”. Zużywają się w trybie ekspresowym.

Uzależnienie od adrenaliny, kortyzolu i endorfin.

Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?Normalnym jest, że w ciągu dnia przeważa aktywność układu współczulnego. To faza działania, pracy, umiarkowanego stresu. Wydzielamy więcej adrenaliny i kortyzolu. Zaś hormony przeważające nocą idą w odstawkę, po to żeby uaktywnić się w fazie regeneracji w czasie snu. Wtedy przeważa aktywność układu przywspółczulnego. To tak w dużym skrócie.

Realnym zagrożeniem jest pewnego rodzaju narkotyzowanie się. Nie musisz wciągać do nosa białego proszku, ani wstrzykiwać kompotu do żyły, żeby być na haju. Nasze własne hormony potrafią działać uzależniająco. Początkowo nawet mała dawka adrenaliny podziała dość pobudzająco na organizm nowicjusza. Z czasem wrażliwość na adrenalinę spada i sport w poprzednim wydaniu już tak nie kręci.

Idealnym przykładem są fani sportów ekstremalnych. Niektórzy z nich zdobywają się z czasem na dokonania kosztujące ich życie. Są to basejumperzy, wspinacze bez zabezpieczeń, skoczkowie spadochronowi itp.Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?

Zastanów się czy i tobie nie udziela się brak siły adrenaliny. Czy zdrowa aktywność fizyczna nie przerodziła się w uzależnienie od sportu i jedyny sposób na znalezienie spokoju przez wyładowanie fizyczne do upadłego?

Organizm działa dobrze tylko wtedy kiedy utrzymuje się w równowadze. Każde ekstremalne podbicie poziomu hormonów haju będzie się objawiać tzw. zjazdem. Im większe podbicia haju/ doładowania, tym większe i bardziej beznadziejne samopoczucie potem. Organizm musi równoważyć dysproporcje odstające od osi.

Niektórzy ludzie są uzależnieni od narkotyków, słodyczy, alkoholu, seksu, hazardu, zakupów, kariery, pracy. Sport też jest na tej liście i może stać się formą uzależnienia, która nie spotyka się z krytyką tak jak hazard czy alkoholizm. Faktem jest jednak, że pobudza ten sam ośrodek w mózgu, odpowiedzialny za odczuwanie przyjemności, szczęścia, poczucia wartości.

 

Prawdziwa wartość sportu.

Od tego czy się ruszamy zależy wiele funkcji naszego organizmu. W przeciwieństwie do krwi limfa nie ma swojej niezależnej pompy. Jest tłoczona siłą mięśni i przez ucisk przepony na  zbiorniki limfy zgromadzone licznie w jamie brzusznej. Przepona jest popychana przez oddychanie.

Tak naprawdę średnia zdrowa ilość aktywnego sportu trwa około 15-20 minut dziennie. Oczywiście najlepiej Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?pamiętać o oddychaniu nosem. Lepiej serwować sobie małe ilości ruchu każdego dnia, niż dawać popalić dłużej raz na kilka dni. Warto zadbać o dobre nawodnienie i nie ćwiczyć bezpośrednio po posiłku.

Czasami piszę z osobami, które robią sobie codzienną 2h „rzeźnię” z kilkuminutowymi przerwami między półgodzinnymi akcjami. Jest przy tym narzekanie na stany zapalne i wrzody żołądka. Sorry moi mili, ale taka osoba powinna zmienić plan działania. Najpierw iść do terapeuty i dojść przyczyny agresji przeradzającej się w autoagresję, a potem dobierać aktywność fizyczną i technikę redukowania stresu.

Jeśli nie możesz wyjść na dwór czy siłownię, wykorzystaj warunki domowe do wykonywania ćwiczeń aerobowych i rozciągania ciała. Ćwiczenia polegające na głębokim oddychaniu nie są wcale gorsze. Mało tego, ludzie wyżywający nerwy na siłowni powinni bardziej pomyśleć o tym jak nauczyć się technik przywracania Sport - kiedy staje się szkodliwy dla twojego zdrowia i psychiki?spokoju i jak zmienić mentalne podejście do problemów. Praktyczne będzie uprawianie rozsądnych odmian jogi i praca nad kontrola emocji.

Z początku nie jest to łatwe. Po głowie gania pełno myśli, a nogi same wyrywają się do biegania. Jednak do wyrobienia w sobie nowych nawyków potrzeba przynajmniej 20 dni i należy postawić na siłę umysłu. 🙂

 

Przeczytaj również:

30 powodów żeby przestać pić kawę.

Dlaczego olejek z oregano szkodzi? Ten naturalny antybiotyk nie przywraca zdrowia.

Brak miłości do siebie, a borelioza, choroby skóry, autoagresja, niska odporność.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

13 komentarzy


  1. // Odpowiedz

    Sport jest czymś dobrym dla naszego organizmu, ale to prawda, że ze wszystkim można przesadzić. Zbyt duży wysiłek fizyczny może niszczyć nasze ciało i wcale nie jest czymś dobrym. Najważniejszy jest zdrowy rozsądek. 🙂


  2. // Odpowiedz

    Było kiedyś takie powiedzenie: „Sport” to zdrowie – puki mama się nie dowie. Chodziło o palenie „Sportów” przez młodzież. Tak jak „Sporty” tak i wyczynowe uprawianie sportu nie zawsze dobrze wpływa nasze zdrowie.


  3. // Odpowiedz

    Jak wiadomo, wszystko trzeba z umiarem. Nie każdy ma predyspozycje do znoszenia tak dużych obciążeń przez dłuższy czas. Żeby sport był zdrowiem trzeba umiejętnie go uprawiać!


  4. // Odpowiedz

    Sport, mimo swych niewątpliwych zalet, musi być dostosowany do naszego organizmu. Ludzie, którzy mają siedzącą pracę i nie są aktywni na codzień, nie powinni uprawiać sportów, w których łatwo o kontuzje. Bo ta kontuzja im się na pewno przytrafi.


    1. // Odpowiedz

      Kontuzja może się przytrafić każdemu, bo sport wyczynowy jest niezdrowy dla organizmu. Zdrowy jest po prostu wypoczynek rekreacyjny na powietrzu.


  5. // Odpowiedz

    Sport staje się szkodliwy dla psychiki najczęściej wtedy gdy robimy to nie dla siebie, tylko dla innych, żeby dobrze wyglądać na przykład, wtedy katujemy się tylko po to żeby podobać się innym, a może zmienić „zasady gry”? Zacząć robić to co się lubi i po to żeby samemu dobrze się czuć. Na przykład modne jest bieganie i siłownia, ale ja wcale nie przepadam za siłownią, wolę iść potańczyć, ja wcale nie lubię biegać, wolę chodzić po górach, itp. Ważne jest żeby robić to co nam sprawia przyjemność, sportów jest wiele i każdy może znaleźć coś dla siebie i wcale się nie trzeba do niczego zmuszać czy katować.


  6. // Odpowiedz

    Co za dużo to niezdrowo. Tyczy się to równiez sportu. Znam niestety osoby, które zostały pochłonięte obsesją sportu. Nic nie jest dla nich ważne. Ani rodzina, ani zdrowie, ani zarabianie. Chodzą codziennie na siłownię.
    Druga sprawa to sport wyczynowy. Często nie ma niczego współnego ze zdrowiem ( jak balet).

    Tak więc polecam wszystko w odpowiedniej ilości,


  7. // Odpowiedz

    Wszystko zależy od wydolności organizmu, ja się lepiej czuję kiedy przeprowadzę trening na wyższych obrotach.


    1. // Odpowiedz

      Jeśli jedynym sposobem na czucie się dobrzy jest ostry trening to nie za dobrze, ale jeśli są też inne zajęci, które dają Ci szczęście to nie widzę problemu.- byle nie za często. Pozdrawiam


  8. // Odpowiedz

    Bardzo ciekawy artykuł! Uprawianie sportu jest niezmiernie ważne w prawidłowym działaniu organizmu. Problem pojawia się, kiedy zbyt intensywne treningi to już obsesja i przekraczają one nasze możliwości. Myślę, że kluczem do sukcesu jest wybranie takiej aktywności fizycznej, której uprawianie będzie sprawiało przyjemność, a następnie skupienie się na systematyczności. Efekty przyjdą z czasem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.