30 powodów żeby przestać pić kawę.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

30 powodów żeby przestać pić kawę. O tym, że kawa jest niezdrowa słyszeć i czytać chce mało kto zaprzyjaźniony z kawusią. Jednak mimo wszystko warto być świadomym użytkownikiem. W tym przypadku świadomym kawoszem. 😉 Poniżej znajdziesz wiele odniesień do literatury zachodniej i opinii ekspertów, o tej jakże popularnej używce. No to jak jest rzeczywiście z kawusią? Pyszna jest na pewno, ale zdrowa czy niezdrowa? 😉

30 powodów żeby przestać pić kawę.

1.  Kawa przez wyrzut dodatkowych ilości adrenaliny powoduje stres i napięcie mięśni. Wzrasta poziom cukru we krwi, przyśpiesza tętno i oddech, wzrasta ciśnienie krwi. Ciało jest gotowe do walki nawet kiedy siedzisz spokojnie przy biurku. To co traktujesz jako ożywienie, twoje ciało odczuwa jako zagrożenie i stan pełnej gotowości na dramatyczne wydarzenia.

„The Memory Solution” – Dr Julian Whitaker, strona 261

2. Kawa powoduje dodatkowe wyrzuty adrenaliny przygotowując ciało na nagłe stresujące i dramatyczne sytuacje.

„Herbal Defense” – Ralph T Golan ND, strona 280

3. Kofeina stymuluje wytwarzanie noradrenaliny – innego hormonu stresu – działającej bezpośrednio na mózg, tętno i akcję serca, ciśnienie krwi. Poczucie znalezienia się w sytuacji awaryjnej. Noradrenalina mniejsza działanie neuroprzekaźnika serotoniny odpowiedzialnej za uczucie szczęścia.

„Caffeine Blues” – Stephen Cherniske, strona 57

Cherniske pisze o „kofeinizmie”, jako przewlekłym stanie zatrucia kofeiną. Objawy pojawiają się w stanie permanentnego wyczerpania organizmu – bezsenność, drażliwość depresja, zmiany nastroju, niepokój, ciągłe zmęczenie, wrażliwość na dźwięki.

4. Odstawienie kawy nawet u osób pijących umiarkowane ilości kawy mogą objawiać się bólem głowy, depresją, zanikiem pamięci, zmęczeniem. Takie objawy abstynencji kawowej mogą się pojawić już kilka godzin od wypicia kawy.

„Caffeine Blues” – Stephen Cherniske, strona 36, 94  i 112

5. Intensywne pobudzanie nadnerczy może je wyczerpać. Jak to możliwe? W swoim artykule o cholesterolu zawarłem informację, że cholesterol jest głównym surowcem do produkcji adrenaliny. Same nadnercza składają się aż w połowie z czystego cholesterolu. Jak więc widzisz, nadnercza są swoistym buforem surowca do produkcji hormonu stresu. To wspaniałe, że zostaliśmy wyposażeni w taki zapas, ale czy mądrze jest zużyć go w połowie życia?

Polecenie wejścia na pełne obroty jest nadrzędne i służy w sytuacjach ratowania życia. Wypijania kilku kaw dziennie doprowadza organizm do momentu, kiedy nadnercza nie są wypłacić wymaganej adrenaliny. Zastanów się, czy to że nie czujesz pobudzenia i niepokoju, nie jest spowodowane zużyciem twoich nadnerczy.

Ralph T. Golan – „Herbal Defense”

6. Abstynenckie objawy odstawienia kawy mogą się utrzymywać od 24h do tygodnia. Zmęczenie, zawroty głowy, bóle głowy – to niektóre objawy. Kawa to najczęściej używany narkotyk na świecie.

„Bartrams Encyclopedia of Herbal Medicine” – Thomas Bartram,strona 83

7. Większość ludzi uzasadnia, że pije kawę dla smaku, a nie z uzależnienia. Jak na ironię właśnie te osoby najczęściej są od niej uzależnione.  Dokładne badania przeprowadzone w Department of Psychiatry and Behavioral Sciences  Johns Hopkins University wykazały, ze nawet wypijanie jednej kawy dziennie może prowadzić do wystąpienia objawów abstynenckich takich jak zmęczenie, brak motywacji, zrzędliwość, bóle głowy.

8. Upewnij się, że nie jesteś uzależniony od kofeiny. Odstaw kawę, herbatę i napoje kofeinowe (np. Coca Cola) na kilka dni i obserwuj swoje ciało – radzi Dr Griffiths.

Food Your Miracle Medicine” – Jean Carper, strona 277

9. Jeśli twój organizm nie dostaje codziennej dawki kofeiny, mogą się pojawić objawy abstynencji takie jak bóle głowy, zmęczenie, , niepokój i otępienie, silne pragnienie kofeiny, zaparcia.

„Alternative Cures”  – Bill Gottlieb, strona 137

 

Przełamać uzależnienie.

10. Aby przełamać uzależnienie od kofeiny należy bardzo tego chcieć. Bardzo ważne jest unikanie spadków mocy powodowanych niewłaściwym trybem życia, brakiem snu itp. Odstawienie kofeiny może objawiać się bólem głowy, męczeniem, brakiem koncentracji.

„Complete Encyclopedia Of Natural Healing” – Gary Null, strona 104

11. Podczas detoksu kofeinowego należy zapewnić sobie odpowiednią ilość składników odżywczych. Osoby uzależnione i kobiety w ciąży powinny odstawić kofeinę kategorycznie.  W przypadku ciąży można zmniejszać sukcesywnie dawki kofeiny w połączeniu ze zdrową dietą.

„Staying Healthy With Nutrition” – Elson M Haas , strona 942

12. Zamiast rutynowo wypijać kubek kawy na przebudzenie, zastąp go herbatkami ziołowymi albo zielonym smoothie. Jedz proste, lekkostrawne śniadania i obiady – to pozwoli utrzymać twoje ciało w pełni sił i sprawności. Zmęczenie jest normalnym objawem odstawienia kofeiny.Tuż po przebudzeniu możesz się wspomagać kilkuminutowym masowaniem płatków uszu .

„Alternative Cures” – Bill Gottlieb, strona 138

 

Kawusia + czekolada i ciasteczka.

13. Kawa podnosi poziom cukru we krwi i po chwili możesz mieć ogromną ochotę na zjedzenie czegoś słodkiego.

„Food & Mood” – Elizabeth Somer , strona 57

14. Strzały kofeinowe zagryzane słodkościami dają krótkotrwały efekt fałszywego doładowania baterii. Problem w tym, że takie pobudzenie szybko ustępuje i robi miejsce ponownemu zamuleniu. W tej sytuacji większość ludzi robi powtórkę z rozrywki, czyli kolejna kawa + kolejny batonik czy ciacho. I tak przez cały dzień… Pod koniec energetycznie huśtawkowego dnia takie osoby mają problem, aby się skoncentrować i funkcjonować.

„Active Wellness”- Gayle Reichler , strona 12

15. Kawa wprowadza ciało w stan  „ponadpodstawowej przemiany materii”. Takie działanie pobudza nasz apetyt do sięgania po słodkości i prowadzi do huśtawek insulinowych.

„The New Detox Diet” – Elson M Haas MD, strona 30

Dlatego pisze się „pozytywy” o kawie, że przyśpiesza przemianę materii. Jazda na adrenalinie faktycznie tak działa, ale wiąże się z intensywną utratą cennych witamin i minerałów. Wraz z zakwaszeniem jaki wywołuje kawa, ciężko nadrobić straty, a sztuczna, bądź wątpliwa suplementacja to za mało. Szczupła figura nie musi oznaczać zdrowia wewnątrz.

16. Kiedy kofeina pobudza nadnercza do wydzielenia adrenaliny, watroba uwalnia wieksze ilości cukru do krwiobiegu. To stymuluje trzustkę do wydzielenia insuliny. Finalnie poziom cukru we krwi najczęściej szybko spada poniżej normy.

„Disease Prevention And Treatment” – Life Extension Foundation, strona 739

17. Jeśli potrzebujesz zastrzyku energii, zamiast kawy postaw na żeń-szeń.

„Prescription Alternatives”  – Earl Mindell RPh PhD & Virginia Hopkins ,strona 388

 

Kawa + papierosy. Kawa + leki.

18. Wielu Kawoszy ma swój rytuał wypalania papieroska do kawusi. Takie nawyki stawiają nasze nadnercza w bardzo kiepskiej pozycji. Następuje poważna utrata witamin grupy B odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, oraz utrata wit C będącej silnym przeciwutleniaczem.

„Complete Encyclopedia Of Natural Healing” – Gary Null PhD, strona 233

19. Zawroty głowy podczas wstawania z pozycji siedzącej i leżącej mogą być oznaką zmęczenia nadnerczy. Bardzo ważne jest odstawienie używek takich jak kawa, papierosy, alkohol. Zapewnić organizmowi odpowiednią ilość odpoczynku i postawić na zdrowe odżywianie

„Alternative Medicine” – Burton Goldberg, strona 1014

20. Osoby regularnie pijące napoje kofeinowe częściej potrzebują środków uspokajających i nasennych.

„Staying Healthy With Nutrition” – Elson M Haas MD, strona 937

 

Kawowy spadek mocy.

Większość ludzi czuje, że po kawie wchodzą na obroty, myśli im się szybciej i lepiej. To chwilowy efekt, a konsekwencje długofalowe są zupełnie inne.

21. Kofeina pobudza do zwiększonego wydzielania ATP w mitochondriach. Jest to główny składnik wytwarzania energii w komórkach ciała. Taka nadmierna stymulacja jest przyrównana do intensywnej eksploatacji gruntów uprawnych. Plony początkowo są obfite, ale finalnie ziemia będzie wyczerpana i z czasem przestanie rodzić.  Ćpasz powyżej 3 filiżanek kawy dziennie? Pomyśl o odstawieniu jej do zera, jeśli chcesz aby minęły bóle głowy i senność.

„Doctors Complete Guide Vitamins Minerals” – Mary D Eades, strona 324

22. Picie kawy powoduje spadki mocy, więc sięgasz po kolejny kubek. Musisz się liczyć z symptomami abstynencji jeśli odstawisz ją do zera. Może to trwać od 6h do ponad tygodnia. Tolerancja kofeiny i siła jej uzależniania znacznie różni się u każdego z nas. Niektórzy uzależniają się pijąc 2 filiżanki dziennie, a inni wypijają ich kilka i mogą nie mieć objawów abstynenckich.

„Food & Mood” – Elizabeth Somer, strona 105

23. Kofeina nie dodaje ci energii. Energia jest czerpana z rezerw. Używanie rezerw prowadzi do permanentnego wyczerpania fizycznego.

„The Unofficial Guide to Beating Stress” – Pat Goudey, strona 136

24. Kofeina nie dostarcza żadnej energii. Jest efektem stymulującego działania hormonów stresu i wyrzutu cukru do krwi. Kofeinizm prowadzi do trwałego spadku mocy.  Ludzie sięgają po kawę, bo chcą za wszelką cenę osiągnąć cele nakreślone przez siebie, bądź innych. Pacjenci pytani dlaczego piją kawę, odpowiadają „Potrzebuję energii”. Ironicznie kawa powoduje tylko chwilowy wzrost mocy, potem zaś ciągłe wyczerpanie i senność.

Lekarze ostrzegają swoich pacjentów przed fatalnymi skutkami używania kofeiny na co dzień. W artykule z U.S. News & World Report, kofeinę określono jako główny powód zmęczenia społeczeństwa. Osoby świadome obciążającego działania kawy na płaszczyźnie fizycznej i psychicznej, powinny podjąć konkretne kroki prowadzące uwolnienia się spod uzależniającego wpływu kofeiny.

„Caffeine Blues” – Stephen Cherniske, strony 10, 43, 119

 

„Kawowe choroby”.

25.  Problemy układu sercowo-naczyniowego to jeden z negatywnych skutków kofeinowej stymulacji wydzielania hormonów stresu. Inne problemy to obniżenie odporności. Kofeina redukuje wytwarzanie DHEA wpływającego na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, sercowo-naczyniowego i narządów płciowych.

Związek kortyzolu i DHEA. Oba są wytwarzane z tej samej „gliny”. Jeśli ciągle pobudzasz korę nadnerczy do produkcji kortyzolu, na DHEA zabraknie materiału. Nie da się wypić kawkę i mieć kawkę. 😉  Jeśli poziom pierwszego rośnie, jednocześnie poziom drugiego maleje. I na odwrót.

Ciekawą informację przeczytałem na fb. Kobieta, której mąż jest ginekologiem wspomina o fatalnych skutkach w postaci torbieli i innych schorzeń u „kawoszowych” kobiet.  To by licowało z wnioskami Cherniske.

Ludzie pogłębiają swoje problemy zdrowotne przez dolewanie kofeiny do ognia. Palpitacja serca, ataki paniki, hipoglikemia, zapalenie błony śluzowej żołądka, zmęczenie, bezsenność i PMS. Kofeina może nasilać wymienione dolegliwości.

Nadużywanie stymulacji adrenalinowej prowadzi do przewlekłego zmęczenia i efektu podobnego do stresu pourazowego. Ludzi z wyczerpanymi nadnerczami można postawić na równi z żołnierzami powracającymi z wojny, gdzie ciągły stres i strach stymulują ich do pełnej gotowości w ekstremalnych warunkach.

„Caffeine Blues” – Stephen Cherniske MS, strony 10, 68, 206, 208

26. Kofeina przeciąża gruczoły hormonalne takie jak nadnercza i tarczycę. Prowadzi do zaburzeń rytmu serca. U kobiet pijących kawę częściej wykrywa się torbiele w piersiach, powiększone węzły chłonne, cięższe przechodzenie menopauzy. U mężczyzn częściej obserwuje się problemy z prostatą.

„Food Swings” – Barnet Meltzer MD, strona 56

27. Kofeina podnosi poziom cholesterolu we krwi, zużywa nadmiernie wit. grupy B, podrażnia śluzówkę żołądka i pęcherza moczowego, uszkadza nadnercza, może prowadzić do tworzenia się torbieli piersi u kobiet i chorób prostaty u mężczyzn.

„Off The Shelf Natural Health How To Use Herbs And Nutrients To Stay Well” – Mark Mayell, strona 112

28. Kofeina zubaża nas w witaminy grupy B odpowiedzialne za funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego, używanych przez ciało do konwersji jedzenia w energię. Jednocześnie kofeina utrudnia wchłanianie żelaza odpowiedzialnego za transport tlenu w czerwonych krwinkach do komórek. Niedotlenienie jest przyczyną ciągłego zmęczenia.

„The Complete Book Of Alternative Nutrition” – Selene Y Craig, strona 389

29. Mimo, ze większość ludzi dostaje po kawie biegunki, powoduje ona długotrwałe zaparcia. Dr. Hibbs wspomina o pacjencie uzależnionym od kawy, cierpiącym na stany stresowe, zaparcia i ciągłe zmęczenie. Uzależnienie od kawy i słodyczy wyniszczyło jego organizm. Wprowadzenie sportu, zmiany diety i włączenie suplementacji żywieniowej z ziołami, sprawiło, ze zaparcia minęły i nie wróciły nawet po odstawieniu zastosowanych preparatów.

„Alternative Medicine” – Burton Goldberg, strona 688

30. Nadużywanie stymulantów i sterydów może prowadzić do problemów z poczęciem. Nadmierna eksploatacja nerek i nadnerczy może wywołać zaburzenie krążenia i osłabienie połączeń nerwowych w obrębie narządów płciowych.

„Asian Health Secrets” – Letha Hadady D.Ac. – strona 423

 

Udostępnij te informacje swoim znajomym, pomóż im być świadomymi kawoszami 🙂

 

Przeczytaj również:

Jedzenie z mikrofalówki – powolna śmierć na własne życzenie. 

Ciemna strona mocy kawy. Życie na debecie.

Dlaczego olejek z oregano szkodzi? Ten naturalny antybiotyk nie przywraca zdrowia. 

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

20 komentarzy


  1. // Odpowiedz

    Czy kawe powinno sie pic tylko do ktorejs godziny? Slyszalam, ze po godzinie 15 nie jest to juz zalecane.


  2. // Odpowiedz

    Przestańcie jeszcze oddychać i odetnijcie sie od wody bo to tez zatrute i uzależnia. Ochloncie ludzie.


  3. // Odpowiedz

    Wielkie dzieki za ten tekst! Kawa ktora do tej pory pilam regularnie faktycznie byla tym brakujacym ogniwen w procesie leczenia. A byl syndrom chronicznego zmeczenia, depresja, zmeczenie nadnerczy ( zbyt niski kortyzol przez caly dzien), chora tarczyca, dominacja estrogenowa, PMS, problemy z pamiecia i koncentracja, leki…Bralam przerozne suple i ziola od 2,3 lat ale efekty znikome.. od miesiaca nie pije kawy i nie uzywam cukru, moj stan systematycznie sie poprawia 🙂 Raz dziennie robie szejka z protein konopnych, macy i banana i to jest to co zastepuje mi kawe 😀


  4. // Odpowiedz

    Kawa jak najbardziej wskazana! Kawa prawdziwa oczywiście! Nie instant! Naukowcy w USA prowadzili badania 25 lat na Harwardzie! Udowodniono ze pijąc dziennie 2 filiżanki przedłużysz życie , wyostrzasz pamiec( szczególnie po 50-tace) a nawet zachorowalność na raka jest niższa!! Wiec schowajcie te wasze wydumkigdzies głęboko nie powiem gdzie? Nie siejcie niepotrzebnej propagandy bo to jest nudne! Dziś nie wolno tego a jutro już wolno i tak w koło! Niech każdy robi co uważa za słuszne dla siebie! Dodam tylko ze mam 55 lat ! Espresso pije codziennie rano od 35 lat! Jestem zdrowa a na podstawie badań zdrowotnych określono ze mój wiek to 20 lat!!!! I wszystko na ten temat!!!!


    1. // Odpowiedz

      Artykuł od początku do końca nastawiony na krytykę kawy. Zdroworozsądkowa argumentacja dopuszcza do dyskusji głos przeciwny. Tu nie. Obawiam się, że treść pozostałych tu artykułów może być w podobny sposób jednostronna.


      1. // Odpowiedz

        Autor od początku opiera się na pracy innych ludzi. I tego się trzymajmy 🙂


    2. // Odpowiedz

      od dzisiaj nie pije kawy. calkowity koniec z kawa i herbata! wlasnie wije sie z bolu, ktory lacze z nadmiernym piciem kawy. wczesniej borykalem sie ze skurczami i bolem w klatce piersiowej. teraz (od 3 tygodni) bola mnie nogi i czuje sie ciagle zmeczony. kawa to gowno, a najwieksze gowno to energetyki. wszystkie przypadki skurczy mialem wlasnie po wypiciu duzej ilosci kofeiny. teraz odczowam silny bol miesni, jaki pojawial sie po odpuszczeniu przez skurcz…


  5. // Odpowiedz

    Artykuł ciekawy, skłaniający do rozważenia wpływu tej używki na swoje zdrowie. Jednak autor nie do końca konsekwentnie pisze o alternatywach. Proponowanie zielonej herbaty jako mniejsze zło? Niestety nie dla wszystkich, osoby niedoborowe niezbyt skorzystają, bo ma ona działanie wychładzające. Żeń-szeń nie jest takim panaceum i bezpiecznym ziołem za jakie uchodzi na Zachodzie. Chińscy medycy stosują go nie tak często jak nam się wydaje. On również działa m in wyzwalając zapasy energii z organizmu. To lek do krótkotrwałego stosowania. Jasne jest że najważniejsza to zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna.
    Oczywiście nie zmienia to faktu, że lepiej minimalizować spożycie kawy. Pozdrawiam 🙂


  6. // Odpowiedz

    Cały artykuł jakby o mnie. Dzień zaczynam od dużej kawy ( wielka filiżanka 0,300 ml) z tłustym mlekiem i z cukrem. Kiedyś, dawno temu zawsze rano w pracy zawsze z rana była czarna kawa bez cukru i papieros. Nie palę już od wielu, wielu lat. Jednak kawa pozostała, tyle tylko że teraz z mlekiem i z cukrem. Na szczęście piję jedną dziennie i tylko z rana. Pocieszam się tym, że mam mleko prosto od krowy od zaprzyjaźnionego rolnika. Wszystkie opisane symptomy uzależnienia u siebie zaobserwowałam przy próbie wyjścia z tego przyzwyczajenia. Mam zamiar wyjść z tego ( no nie chcę używać słowa „uzależnienia” bo to straszne słowo ) po oczyszczeniu wątroby. Mam nadzieję, że to będzie dobry moment.


  7. // Odpowiedz

    cześć.
    zanim piłam kawę moje ciśnienie było tak niskie, że słabe ciśnieniomierze pokazywały tylko „error” 😉 60/40… odkąd piję kawę ZAWSZE mam regularne ciśnienie 100/60 i czuję się lepiej. jestem uzależniona od kawy. mój ojciec był alkoholikiem i znam symptomy odstawienia. możecie się smiać, ale jak nie wypiję porannej kawy, to mam wrażenie że oszaleję 😉 ledwo umiem ustać na nogach, ledwo otwieram usta żeby coś powiedzieć i jestem cholernie drażliwa. cholernie.
    boję się tego niskiego ciśnienia, jak odstawić, żeby ciśnienie znów nie spadło…? bo czułam się wtedy naprawdę słaba i ospała.


  8. // Odpowiedz

    Whoa. Zastanawiałam się, czemu do kawy pasuje mi zjeść coś słodkiego – dzięki za ten artykuł. Myślę, że nie zrezygnuję z kawy, ale pewnie ją nieco ograniczę.


  9. // Odpowiedz

    Bardzo madry artykul, ja uwazam ze wszystko sie sprawdza ,a szczegolnie to co najwazniejsze ze kofeina wprowadza organizm w stan gotowosci jakby miala zaraz spasc bomba -to nazywamy pobudzeniem przeciesz.Jeszcze jedno ,wazne jest tez to ze wszystko co tu napisane potem sie sprawdza ,a kawka oszukuje.


  10. // Odpowiedz

    Wydaje sie ,iz sprawa wyglada tak : uzywki nie sa zle ,tylko skroca zycie .np.przy spozywaniu kawy w ciagu lat ,90 -tki chyba niedozyjesz . Natomiast unikanie trunkow to zycie na dluzszy dystans


  11. // Odpowiedz

    Kawa kawie nie jest równa !
    Jasno powinno być powyżej powiedziane, że chodzi o uzależnienie od kofeiny.
    Niezbyt trafne jest uogólnienie jaka to kawa jest zła.
    Gatunki różnią się zawartością kofeiny – np. 100 % Arabika jest bezkofeinowa. Dlatego robione są mieszanki np. z Robusą. Trzeba czytać etykiety.
    To jak działa kawa na organizm zależy też od sposobu jej przygotowania. Najzdrowsze jest espresso ! W dodatku bardzo szybko jest metabolizowane: kobiety 45 min, mężczyźni 30 min.


  12. // Odpowiedz

    Wszystko co tu napisano jest prawdą.Pół roku temu przestałem pic kawę,nawet nie przypuszczałęm że odstąpienie od picia kawy,da tak wspaniałe efekty


  13. // Odpowiedz

    Czesc .
    PIlem duzo kawy…:)Ostawilem kawe w poniedzialek od poczatku bole glowy a od czwartku ostre bole glowy , Piatek ,sobota srodki przeciwbolowe . Cisnienie skoczylo z 125/85 na 140/95 .Oby niedlugo sie skonczylo… Mocne objawy uzaleznienia.
    Wiecej po nia nie siegam chyba ze jakas oryginalna

    Pozdrawiam
    Stop uzaleznieniom


  14. // Odpowiedz

    34 lata, alkohol odstawilem 3 miesiace temu , papierosy miesiac temu , teraz probuje odstawic kawe, staram sie mierzyc regularnie cisnienie, po tych wszystkich latach uzywek cisnienie 150/70 (wysokie cisnienie tetna, czesto ponad 80) to niestety norma


  15. // Odpowiedz

    nie pije kawy zaledwie drugi dzień, a juz mam zwykly stolec zamiast dotychczasowej sraki kazdego dnia, jestem w szoku..
    nigdy bym nie przypuszczal ze kawa rozpuszczalna to takie gowno

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.